Navngivning

Alle børn skal have et navn senest 6 måneder efter fødslen. Der ansøges om navngivning på www.borger.dk
Sagen behandles derpå elektronisk på kirkekontoret. Personregistreringssystemet som sagen behandles i, sender autmatisk besked til folkeregistret. Når folkeregistret har modtaget anmeldelsen, fremsendes barnets sygesikringsbevis til forældrene.

Hvis ikke et barn får navn inden det fylder 6 måneder, bliver det navngivet på kirkekontoret jf. regler på området. Og man risikerer som forældre at få dagbøder af Politiet for manglende navngivning.

NAVNGIVNING

Hvis I ønsker at navngive jeres barn, skal I ansøge om navngivning på https://www.borger.dk/familie-og-boern/Navne-og-navneaendring/navngivning hvor I skal logge på med MitID.  Ansøgningen om navngivning behandles på jeres lokale kirkekontor. Da al navngivning og navneændring behandles efter navneloven, vil I kunne komme ud for at visse navne ikke er godkendte.

Når jeres barns navngivningssag er behandlet, vil I kunne bestille en personattest med navnet på, hvis I ønsker dette. Er barnet døbt, kan I bestille en fødsels- og dåbsattest.
Attester bestilles også på www.borger.dk med brug af MitID. Har man ikke MitID kan der hentes en personattest, eller evt. fødsels- og dåbsattest for barnet på kirkekontoret - ved fremvisning af legitimation.

NAVNGIVNING VED DÅB
 (se under "dåb"). Vær opmærksom på, at også ved navngivning ved dåben skal ansøgningen om navn behandles efter navneloven.

HVAD SKAL BARNET HEDDE ?

Det er ikke kun fantasien, der sætter grænser, når I skal vælge det helt rigtige navn til jeres barn. Navnet skal være godkendt af Familieretshuset, der har en liste over alle godkendte fornavne. Læs mere om både fornavne, mellemnavne og efternavne - og se lister over bl.a. godkendte fornavne på www.familieretshuset.dk

En anmodning om navngivning behandles som nævnt på kirkekontoret. Hvis kordegnen ikke har kompetence til at behandle ansøgningen om det ønskede navn, sendes ansøgningen videre til sagsbehandling i Familieretshuset. Familieretshuset godkender løbende nye fornavne. Det er ikke muligt for kordegnene at oplyse om et navn vil kunne godkendes af Familieretshuset, lige som vi heller ikke kender Familieretshusets sagsbehandlingstid.